06 34546365
Bellen Go Fit Oostburg

Sporten - Personal Training - Voeding

Home Blogs → Een doel stellen, behalen, en het resultaat hiervan vasthouden

Een doel stellen, behalen, en het resultaat hiervan vasthouden

 
Iedereen heeft een doel in zijn leven, iedereen wil iets bereiken. Maar hoe doe je dit? En hoe begin je hieraan? 

Voordat je een doel gaat stellen vind ik het persoonlijk altijd nuttig om te weten waar ik nu ben. Dus wat is mijn situatie nu? Probeer dit zo specifiek mogelijk te maken..
Voorbeeld: Gewicht 70 kg, vetpercentage 8%, Spiermassa 60 kg, vochtpercentage 62%, Biologische leeftijd 12, Visceraal vet 1, omvang armen 34 links &34,5 rechts, omvang borst 98,5 cm, omvang buik 77, omvang taille 74, omvang heupen 82, omvang benen 62 links en 63 rechts. Ik sport 6 x per week. Ik train hierin elke dag een andere spier. Mijn trainingen duren 45 min. , ik slaap 8 uur per nacht, enzovoort enzovoort.

Niet onbelangrijk, waarom wil je dit doel bereiken? 
80% van je motivatie komt uit de waarom-vraag. Hoe meer why's je hebt, hoe groter de kans dat je jouw doel zult behalen. 
Voorbeeld: Ik wil me fitter voelen, trots op mijzelf zijn, een fotoshoot meedoen, op het podium kunnen staan van een wedstrijd, een goede summer body hebben voor volgende zomer, omdat mijn vriendin dit mooier vind, omdat ik fysiek sterker wil worden voor mijn sport, enzovoort, enzovoort.

Wat heb je nodig om jouw doelen te bereiken?
Het kan handig zijn om te weten of je alles hebt om jouw doelen te bereiken. Als je geen enkele ervaring hebt of al een tijdje geen resultaten boekt, kan het bijvoorbeeld nuttig zijn hulp in te schakelen van iemand die er meer over weet. Dit kan jou een hoop tijd schelen, een hoop frustratie, en ook een hoop geld. Fitnessabonnementen, eten, en supplementen zijn ook niet gratis hè.. Dus je wilt resultaat! 

Stel realistische doelen
Als je momenteel niet over de middelen beschikt wordt het al lastig. Dit kan financieel zijn, maar ook mentaal of fysiek. 
Voorbeeld: Ik wil binnen 1 jaar 20 kg spiermassa erbij hebben, ik wil een Ferrari kopen volgende maand, ik wil 3 maanden op vakantie, ik wil morgen de marathon lopen.

Je begrijpt ook wel dat als je 20 kg spiermassa bij wilt komen op een jaar tijd, dit bijna onmogelijk is. En als niet-sporter zonder enige kennis al helemaal niet. Dus maak je doelen ook realistisch!

En dan nu.. Hoe hou je ze vast!
Het begint met een plan te hebben, de vorige vragen, en dit goed op papier te zetten. Als jij bovenstaande vragen aan jezelf stelt en hier enkele sub-vragen aan koppelt gaat dit jou al een hoop helpen op langere termijn. Je zult hierdoor na gaan denken over jou als persoon. Je leert jezelf kennen. Zowel tijdens dit plannen, als tijdens de fase zelf (bijsturen kan altijd!). Als je dit zorgvuldig doet zul je normaal gezien geen onrealistische punten op papier zetten die ver van jou als persoon staan, die jij niet zou kunnen halen, en die gedoemd zijn te mislukken, en niet vol te houden zijn.

Onthou.. consistentie bouw je al voor een deel met je voorbereiding. Als je goed onderbouwde doelen hebt met voldoende why's, blijvende why's, dan ga jij resultaat blijven hebben!
Bronnen: Boek: Tony Robbins ''Stap in je grootsheid'' , plannen-doelen slimmergroup
Ricardo heeft mij geholpen met een plan te maken, zodat ik mijn doelen kon gaan behalen, maar vooral vasthouden. Ik ben op een maand tijd al 3 kg en 5 cm buikomvang kwijt!

Angeline

Alle rechten voor behouden 2017 © Go Fit Lifestylecoaching                     Disclaimer